Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2012

Τελειομανία


                                   Τελειομανία


-Μπορώ να είμαι 100% τέλειος σε όλα;
-Όχι

Ακόμα και οι άνθρωποι με τελειομανία απαντούν όχι σε αυτήν την ερώτηση. Τότε όμως πως λέμε ότι κάποιος είναι ή εγώ είμαι τελειομανής;
Λέμε ότι κάποιος είναι τελειομανής, δηλαδή θέλει με ό, τι ασχολείται να το κάνει τέλεια, να είναι σαν άνθρωπος «σωστός» και καλός όταν:
  • Θέτει υψηλά στάνταρ για τον εαυτό του και για τους άλλους τα οποία φαίνονται μέσα από τις απαιτήσεις που έχει από τον εαυτό του και από τους άλλους
  • Κρίνοντας την αυτοαξία μας από το αν πετύχουμε τα υπερβολικά στάνταρ
  • Βιώνοντας αρνητικές συνέπειες θέτοντας τέτοια απαιτητικά στάνταρ και παρόλ΄ αυτά συνεχίζουμε.



Με το να έχουμε υψηλούς στόχους μας βοηθάει να πετύχουμε πολλά πράγματα στη ζωή μας, αλλά αυτό ενισχύει την τελειομανία, θέτοντας ακόμα πιο υψηλά πρότυπα και προσπαθώντας ακόμα πιο πολύ. Δημιουργούμε ένα φαύλο κύκλο που στην πορεία δεν το βλέπουμε, δεν αντιλαμβανόμαστε την παγίδα στην ουσία που στήνουμε στον εαυτό μας. Επίσης πολλές φορές τα υψηλά πρότυπα και η έντονη προσπάθεια να τα πετύχουμε μας δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα, τα οποία με τη σειρά τους μας δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα
Η έντονη επιθυμία να πετυχαίνουμε ακόμα πιο υψηλούς στόχους και η πίεση στον εαυτό μας καταλήγει να γίνει αυτό- ηττώμενη συμπεριφορά καθώς μας αφήνει λιγότερα περιθώρια επιτυχίας. Έτσι νιώθουμε έντονο άγχος ή/και άλλα προβλήματα.




Είμαι συνέχεια τελειομανής;
-Όχι. Είναι πιθανό σε κάποιες πτυχές της ζωής σου να είσαι τελειομανής, π.χ στη δουλειά, ενώ σε άλλες όχι, π.χ στο καθάρισμα του σπιτιού.

Πως το καταλαβαίνω;
  • Δεν ξέρω πότε να σταματήσω. Π. χ διαβάζω συνέχεια θέλοντας να μάθω τα πάντα, καταναλώνω πολύ χρόνο να κάνω μια δουλειά για να την κάνω τέλεια
  • Αποφεύγω καταστάσεις που μπορεί να αποτύχω
  • Όταν αποτυχαίνω νιώθω θλίψη έντονη
  • Όταν μου κάνουν παρατήρηση νιώθω θλίψω γιατί θεωρώ ότι απέτυχα.


Πεποιθήσεις και κανόνες που υπάρχουν στην τελειομανία. Αυτές είναι γενικές πεποιθήσεις που βρίσκουμε σε ανθρώπους με τελειομανία, βέβαια από άνθρωπο σε άνθρωπο διαφέρουν και ίσως υπάρχουν περισσότερες ή αυτές οι ίδιες επηρεάζουν διαφορετικά κάθε άνθρωπο
  • Ο φόβος της αποτυχίας ¨πρέπει να τα κάνω όλα τέλεια¨ ,  ¨αν προσπαθήσω πολύ, θα τα καταφέρω όλα¨.
  • Πρέπει ¨πρέπει να είμαι ο καλύτερος στη δουλειά μου¨. ¨οι καλοί δεν πρέπει να ζητάνε βοήθεια¨
  • Έλεγχος ¨πρέπει να είμαι προετοιμασμένος για όλα¨
  • Καταστροφολογία. Τίποτα δεν έχει νόημα γιατί στο τέλος δεν θα πετύχει

Όλες αυτές οι πεποιθήσεις ξεκινάνε από τα μη ρεαλιστικά στάνταρ που βάζουμε στον εαυτό μας.

Ερωτήσεις για να αναγνωρίσουμε τα στάνταρ
  • Τι περιμένω από τον εαυτό μου στη δουλειά;
  • Τι στάνταρ περιμένω να πετύχω;
  • Τι περιμένω από τον εαυτό μου στους διάφορους ρόλους που έχω; Εργαζόμενος, παιδί, σύντροφος, φίλος;
  • Τι θα συμβεί αν χαλαρώσω λίγο τα στάνταρ μου;
  • Τι περιμένω από τους άλλους ανθρώπους να πετύχουν; Απέναντί μου;


Τι κάνουμε;
  • Αναγνωρίζω τη σκέψη μου. Πότε εκφράζει υψηλά στάνταρ; Είναι ρεαλιστικά; Πως νιώθω που έχω αυτήν τη σκέψη;
  • Εκφράζουν μια γνωστική διαστρέβλωση; Καταστροφολογία, πρέπει, άσπρο- μαύρο κ.τ.λ;
  • Αν ναι την βάζω σε λογικό έλεγχο.
  • Πειράματα: προσπαθώ να αλλάξω τη συμπεριφορά μου. Δεν διαβάζω τόσο πολύ, βρίσκω χρόνο να χαλαρώσω, κάνω κάτι που μου αρέσει και δεν έχει σχέση με την δουλειά μου.
  • Σκέφτομαι περιπτώσεις που δεν ήμουν τέλειος, που δεν ανταποκρίθηκα στις απαιτήσεις του εαυτού μου. Τι έγινε; Το άντεξα; Έγινε κάτι τόσο σημαντικό; Έχασα τη δουλειά μου;
  • Σκέφτομαι περιπτώσεις όπου το να θέλω να είμαι τέλειος με ¨΄εριξε¨. Με στεναχώρησε, με απομόνωσε κοινωνικά.
  • Σκέφτομαι τι κερδίζω και τι χάνω με το να παραμένω τελειομανής;
   
Οι παραπάνω είναι προτάσεις. ΔΕΝ σημαίνει ότι αν τα εφαρμόσουμε θα πετύχουν και θα μπορέσουμε να αλλάξουμε.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου