Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2013

ΔΕΠ- Υ



   Τα τελευταία χρόνια η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα εμφανίζεται πολύ συχνά και συνήθως συνυπάρχει με άλλες καταστάσεις όπως η Δυσλεξία, διάφορα άλλα προβλήματα του παιδιού αλλά και του οικογενειακού πλαισίου. Ένας λόγος που εμφανίζεται πολύ συχνά είναι ότι η κοινωνία μας και οι άνθρωποι γινόμαστε πιο σύνθετοι, πιο πολύπλοκοι και πιο απαιτητικοί. Ένας άλλος όμως είναι ότι υπάρχουν τεράστια κέρδη στη βιομηχανία της υγείας από την υπερδιάγνωση τέτοιων διαταραχών.
   Η ΔΕΠ-Υ είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή και η αιτιολογία της είναι πολυπαραγοντική, δηλαδή
εμπλέκονται γενετικοί, κοινωνικοί και ψυχολογικοί παράγοντες αν και οι περισσότεροι επιστήμονες θεωρούν ότι οι γενετικοί  και οι νευρολογικοί  είναι οι σημαντικότεροι.. Επηρεάζει πολλούς τομείς της ανάπτυξης ενός παιδιού και προκαλεί σοβαρές δυσκολίες τόσο στο ίδιο το παιδί όσο και στο σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον του. Επηρεάζει την κοινωνικοποίηση του παιδιού, τον τρόπο μάθησης, τις σχέσεις στην οικογένεια, τις σχέσεις του στο σχολείο, τις επιδόσεις του, την αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμησή του. Οπότε πρέπει να είμαστε προσεκτικοί γιατί αυτές οι πρώτες απόπειρες κοινωνικοποίησης είναι πολύ σημαντικές για την πορεία κάθε ανθρώπου.
   Τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να μας προβληματίσουν είναι ότι το παιδί δυσκολεύεται να κρατήσει την προσοχή του σε λεπτομέρειες, κάνει λάθη απροσεξίας στο σχολείο ή στο παιχνίδι, δεν μπορεί να ακολουθήσει μέχρι το τέλος μια οδηγία ή ένα έργο που του έχει ανατεθεί. Αποφεύγει να κάνει πράγματα που απαιτούν προσήλωση και διαρκή σκέψη, χάνει χρήσιμα για την καθημερινότητά του πράγματα, ξεχνάει καθημερινές δραστηριότητες και διασπάται πολύ εύκολα η προσοχή του. Κάποια σημάδια υπερκινητικότητας επίσης είναι καμπανάκι για εμάς και τους εκπαιδευτικούς, όπως κινεί συνέχεια τα χέρια του ή τα πόδια του, στριφογυρνάει στη θέση του, σηκώνεται όρθιο μέσα στην τάξη, τρέχει, κινείται συνέχεια ακόμα και σε καταστάσεις που δεν είναι πρέπον ή με υπερβολικό τρόπο, μιλάει υπερβολικά και δεν μπορεί να παίζει ήσυχα. Τέλος δεν μπορεί να περιμένει τη σειρά του για να μιλήσει και ¨κλέβει¨ τη σειρά των άλλων.
    Να διευκρινίσουμε ότι όλα αυτά τα συμπτώματα πρέπει να έχουν ξεκινήσει πριν από την ηλικία των 7 ετών και να έχουν προκαλέσει έκπτωση στη σχολική απόδοση και καθημερινότητα του παιδιού.
    Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα αγόρια και στα κορίτσια που εμφανίζουν ΔΕΠ-Υ. Τα κορίτσια το βιώνουν όλο αυτό με μεγαλύτερο άγχος ενώ τα αγόρια με πιο πολλά προβλήματα συμπεριφοράς. Πάντως όλα τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ έχουν μειωμένες επιδόσεις στο σχολείο πιθανώς λόγω του ότι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα και στο σχολείο και στο σπίτι.
   Θέλει ιδιαίτερη προσοχή το γεγονός όταν υπάρχουν μαζί οι μαθησιακές δυσκολίες και η ΔΕΠ-Υ σε ένα παιδί, τότε είναι πιθανό να παρουσιάσει συμπτώματα κατάθλιψης στο σχολείο. Λόγω της μειωμένης του απόδοσης να επικρατούν τα συναισθήματα της απογοήτευσης και της αναξιότητας και λόγω του στιγματισμού από τα άλλα παιδιά το συναίσθημα της θλίψης.
    Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολύ σημαντικός, αν και συνήθως το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται από πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης που περιλαμβάνει και τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς και αντιμετωπίζονται συνολικά οι δυσκολίες. Παρ όλα αυτά ο εκπαιδευτικός μπορεί να φροντίσει ώστε ο μαθητής να με ΔΕΠ- Υ να κάθεται με ήσυχους μαθητές, να του δίνει κάθε τόσο την ευκαιρία να κινείται π.χ. πίνακας, κιμωλίες, και να του επιτρέπει να απασχολεί τα χέρια του με κάτι. Απαιτείται προσοχή όμως να μη γίνονται πράγματα εις βάρος των άλλων μαθητών ούτε όμως να στιγματίζεται ο μαθητής με ΔΕΠ- Υ. Με διακριτικότητα και πάντα με τήρηση των ορίων από όλους τους μαθητές.
   Πάνω από όλα δείχνουμε σεβασμό στη διαφορετικότητα του άλλου, την αποδεχόμαστε, ενημερωνόμαστε επιστημονικά για νέες εξελίξεις και ερχόμαστε σε επαφή και συνεργασία με τους γονείς και αν χρειαστεί και ειδικούς
  
                    Βασιλειάδης Ηλίας
                    Σταμπλιάκας Μιλτιάδης

Ο Βασιλειάδης Ηλίας είναι Ψυχολόγος με .MSc στην Σχολική- Εξελικτική Ψυχολογία και είναι υποψήφιος Διδάκτορας Α.Π.Θ
   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου